icon-account icon-glass
🐣 FRI FRAGT i DK til og med 3. april 2024! 🐣

Læs med dit barn – tre gode grunde

Publiceret af Merete Schäffer

Læs med dit barn – tre gode grunde

Af Kirsten Koch Jensen, Læsefaglig konsulent

 

  • Nærhed og ro
  • Viden om verden
  • Ord og begrebsdannelse

Nærhed og ro

Hverdagen er travl for de fleste – også for børn, der er i vuggestue eller børnehave. At give sig tid til at læse en bog sammen med sit barn er en god måde at få ro på, når man er kommet hjem. Måske er der lige nogle ting, der skal ordnes først, før man som voksen kan finde tid til at skabe den ro og nærhed, læsningen lægger op til. Og det er vigtigt, at læsningen opleves som hygge og afslapning for både barn og voksen. Det må ikke være en pligt.

De fleste børn elsker at sidde tæt og putte sig ind til den voksne eller sidde på skødet, mens man er sammen om bogen, hvad enten det er en pegebog eller en højtlæsningsbog. Bogen kan også indgå i de ritualer, I har i forbindelse med putning af barnet, og hvor der skal skabes en rolig overgang til søvnen.

 

Viden om verden

Børn er som udgangspunkt naturligt nysgerrige og vil gerne lære en masse om verden – først og fremmest den nære verden, som de kender fra dagligdagen eller konkrete oplevelser. Bøger til småbørn giver god anledning til at samtale om dyr, mennesker og ting, der har betydning for barnet. Man kan tale ud fra bogens handling eller billeder og relatere det, der er i bogen, til barnets egen verden.

Jo mere dit barn ved om verden omkring sig, jo bedre er barnet rustet til at færdes i den. Samtidig spiller viden om verden en vigtig rolle, når dit barn skal i skole og lære at læse.

 

Ord og begrebsdannelse

Når du læser med dit barn, er du med til at udvikle barnets sprog. Her skal det at læse forstås bredt. Det handler ikke kun om at sige de ord, der står i bogen. Det handler i høj grad også om samtalen, det at pege eller at stille spørgsmål.

De helt små børn stiller ofte spørgsmål til billeder i bogen – fx ”Hva’ det” og lærer derved, hvad forskellige ting hedder. De lærer også begreber som , under, åbne, lukke, blød og glat.

Gennem højtlæsning hører det lidt større barn ord – måske nye ord – og får efterhånden et større ordforråd og en mere præcis forståelse af de enkelte ords betydning. Børn vil ofte høre den samme historie igen og igen, hvilket er med til at gøre barnet mere sikker på ordene og brugen af sproget i det hele taget.

Forskning viser, at et godt ordkendskab er en af de vigtigste forudsætninger for at lære at læse og for at forstå det, man læser.


Ældre indlæg Nyere indlæg