De første bøger – Fortællingen
Til de helt små børn er handlingen oftest knyttet til situationer der er genkendelige for barnet og personerne oftest børn, som læserne kan identificere sig med.
Der er ikke meget tekst, men allerede nu indeholder historierne de elementer der indgår i alle historier:
Historien har en overskrift, som antyder hvad bogen handler om.
Der er en hovedperson, og måske andre personer (en person kan også være f.eks. et dyr eller en bamse)
Historien har en ramme - den foregår et sted, på en tid, på et tidspunkt.
Historien har et problem, som skal løses/bliver løst.
Historien har et handlingsforløb, hvor de enkelte elementer kommer i en bestemt rækkefølge og
Historien har en afslutning.
Gode børnebøger er bøger der fanger børnene og som de kan spejle sig i. Ved at læse bøgerne mange gange, og snakke om hvad der sker, får børnene efterhånden en forståelse af, hvordan de enkelte episoder hænger sammen. Man får mulighed for at relatere til barnets egne erfaringer og kan snakke om tingene lidt på afstand af barnets egne oplevelser, men alligevel berøre mange af de ting, der kan fylde noget i hverdagen for et lille barn. På den måde opfylder det de samme ting som god litteratur gør for ældre børn og voksne. Det giver indsigt i andre mennesker, anledning til at berøre forskellige problemstillinger og mulighed for spænding, gys og latter.
Ved at holde handlingen til genkendelige situationer, bliver nye ord og begreber en del af sammenhængen, og læres hurtigere, fordi der er noget at hæfte dem op på, man kan snakke om dem, og anvende dem i andre sammenhænge, så barnet efterhånden får en forståelse, som rækker ud over bogens univers og kan anvendes i mange forskellige situationer.
Når man spørger små børn, hvad de har lavet, har de tit hverken lyst eller overblik til at fortælle det. Når man læser sammen med sit barn, vil der ofte være anledning til, at de spontant komme i tanker om noget de selv har oplevet, som kan bidrage til historien. Dette fælles fokus, roen og nærværet, giver en enestående mulighed for at få indblik i, hvad barnet tænker og oplever.