Hvorfor BOG og ikke iPad til de mindste børn
Hvorfor bog og ikke ipad til de mindste børn?
Der findes et kæmpestort udvalg af underholdnings- og læringsapps og spil til børn på diverse elektroniske platforme. Der er mange gode Apps og spil, som har et læringsrettet og pædagogisk indhold og børnene kan lytte til bøger.
Jeg vil ikke gå ind i diskussionen om børn og skærmtid og den slags, det er der andre der gør. Men jeg vil gerne slå et slag for og forklare, hvad det er den fysiske bog kan.
Hvad er det den fysiske bog kan?
Sprog, tænkning og senere læsning er meget tæt forbundet. Jo bedre barnets sprog er, jo lettere er det at lære at læse og forstå, hvad man læser.
Jo flere ord man kender i forvejen, jo flere nye ord lærer man.
Jo bedre man forstår, hvordan en historie er opbygget, jo nemmere er det at få mening i det man læser.
Sproget udvikles i samspil og samtale med andre. En skærm tilbyder ingen eller meget lille mulighed for samtale og det er i netop i samtalen og ved nærværet sproget udvikles.
I samspil og i samtale med andre mennesker, lærer barnet at skiftes til at sige noget og lytte til andre. Barnet lærer, hvordan det indleder en samtale og øver brugen af kropssprog og ord. Barnet lærer også at stille spørgsmål og trække på den viden og de erfaringer det har. Dette giver en selvtillid i kommunikationen, som rækker ud over den enkelte samtale.
Når du læser for og med dit barn, har du mulighed for at forklare og gentage nye ord og begreber. Du kan tage udgangspunkt i dit barns interesse og bygge oven på den viden barnet har. Du kan sidde i øjenhøjde og nyde nærheden, mens I sidder og er fælles om en pegebog eller en historie.
Man kan selvfølgelig også bruge IPad ‘en på samme måde, som man bruger en bog. Hvis man kigger på tingene i fællesskab og taler om, hvad man ser, og hvad der sker. På den måde kan mange af de samme elementer inddrages, som når man læser sammen.
Men optagetheden af, hvad der sker på skærmen, giver ikke altid samme mulighed for at være opmærksom på mimik og få øjenkontakt på samme måde, som en god samtale, hvor man har fokus på den anden.
Det at sidde fysisk med en bog og mærke papiret, vende siden, åbne flappen eller prøve de interaktive elementer, øger indlæringen og hjælper barnet med at holde koncentrationen samtidig med at det styrker motorikken.
Så introducer fysiske bøger så tidligt som muligt og giv barnet let adgang til bøger, brug biblioteket til at supplere med nyt, og gør bogen til en naturlig del af jeres hverdag. Det skal være en hyggelig del af hverdagen. En lille pause med læseglæde, nærvær, samvær og ro og masser af sprogstimulering som fantastisk bonus.
Kærlig hilsen
Merete / Mais + Co.