icon-account icon-glass
Fragt i Danmark 30 kr.

Sprog og læsning

Publiceret af Merete Schäffer

Sprog og læsning

Af Mette Juliussen 
Leder af dagtilbud og har arbejdet med børn i 22 år.

Sprog og læsning er indgangen til kultur, sociale fællesskaber og kundskaber, og undersøgelser viser, at læsning har stor betydning for sprogudvikling, dannelse og udvikling af empati.

Forskning viser, at der er en klar sammenhæng mellem ordforråd og senere læseforståelse, samt at ordforrådet bliver betydeligt større, hvis forældrene læser for deres børn i børnehavealderen.
“Der er signifikant sammenhæng mellem ordforrådets størrelse hos førskolebørn og læseforståelsen ved 16 år”. (Frost 2005)

 

I august udkom den forskningsbaserede rapport “Børns tidlige udvikling og læring i dagtilbud”. Rapporten bygger på data indsamlet i forbindelse med udviklingsprogrammet: Fremtidens Dagtilbud. Her kan man læse, at Familien (forældrene) har stor betydning for børns sproglige kompetencer. Rapporten konkluderer endvidere, at børns vilkår for at udvikle deres sproglige kompetencer også afhænger af deres familiemæssige baggrunde.
Her har det stor betydning, at forældrene i hjemmet understøtter barnet i dets sproglige udvikling.

Gennem samvær og aktiviteter med barnet kan forældre være med til, at styrke barnets sproglige kompetencer. Viser forældrene fx en naturlig interesse for sprog og læsning overfor barnet, har dette en positiv indflydelse på barnets sproglige udvikling.
De tidlige sproglige kompetencer er vigtige i forhold til senere læring, og har dermed betydning for barnets udvikling af færdigheder i skolen, og hvordan de klarer sig senere i livet.

Som leder af et dagtilbud gennem mange år, har jeg i praksis set, hvad det betyder for det enkelte barn, når dets forældre læser for det.

God fornøjelse med læsningen.

 


Nyere indlæg