Fragt 39 kr. i DK - FRI FRAGT til pakkeshop ved køb for 300 kr.
De første bøger – billedbogen

De første bøger – billedbogen

Når barnet er blevet lidt større og har lært, at billeder i en bog repræsenterer en ting i virkeligheden, er fundamentet lagt for at læse/kigge i billedbøger.

Billedbøger til små børn adskiller sig fra pegebøgerne ved at tingene er en del af en større helhed og der er flere detaljer med.

 Ofte er der også enkelte ord der beskriver indholdet. Disse ord kan barnet, hvis de er skrevet med stor tydelig skrift, ”læse” som en del af billedet. Ved at vise barnet ordet og benævne det, får barnet sin første oplevelse af at også skrift repræsenterer noget der findes i deres virkelighed. Nogle børn bliver optaget af ordbilledet, andre vil hellere kigge på de rigtige billeder. For at de skal få øje på ordbilledet er det dog en forudsætning, at de voksne henleder deres opmærksomhed på det ved at pege og benævne.

Gode billedbøger kan læses i alle aldre. Illustrationerne kan få en masse detaljer med, som ville være for omfattende og forstyrrende at skrive ned, og giver uanede muligheder for samtaler og nye opdagelser. I starten er det en god strategi at følge barnets interesse.

Hvis barnet har en yndlingsbog, kan den læses på mange forskellige måder, efterhånden som barnet bliver mere og mere kendt i bogens univers. I en dyrebog vil barnet i starten være optaget af, hvad dyret hedder, og hvad det siger. Senere kan man snakke om, hvad dyret spiser, eller hvad det foretager sig på billedet. Der kan være flere dyr som man kan sammenligne med, få snakket om hvad de voksne dyr og ungerne hedder. Man kan snakke om vejret på billederne og kigge ud af vinduet for at se om der også er skyer i dag o.s.v.

Billedbøger til helt små børn har ofte et tema eller et emne. Mange børn har tidligt præferencer for bestemte emner. Nogle børn er vildt optaget af dyr, og elsker dyrebøger. Nogle er vilde med køretøjer og lærer gennem samtale og observationer hurtigt forskel på en lastbil, en personbil, en skraldebil, ambulance osv. Disse vigtige kendetegn og forskelle, kan børnene godt opfatte på egen hånd, men det er i samtalen med de voksne, de kan få et sprog, der kan beskrive forskellene og sætte de præcise ord på tingene og forskellen mellem dem. Alt dette er med til at udvide børnenes ordforråd og begrebsverden.

Senere vil der være billedbøger med mere tekst og en forløbende fortælling. Mange børn har brug for at snakke om det der sker på billederne og få et overblik over handlingen, før de kan opfatte hele teksten. Her er der mange detaljer i billederne som kan hjælpe børnene til at få den fulde forståelse af historierne, fordi man også her kan relatere til, og inddrage, barnets egne erfaringer.