FRI FRAGT i DK til pakkeshop til og med 30. april 2024
Dialogisk læsning! Hvad er det? Og hvordan?

Dialogisk læsning! Hvad er det? Og hvordan?

Hvad er dialogisk læsning og hvorfor nævnes det igen og igen?

Dialogisk læsning er en anden læseform end den traditionelle (hvor den voksne læser og barnet lytter). Ved dialogisk læsning læser den voksne på en måde, der skaber dialog og interaktion med barnet under læsningen. Det lyder måske svært, men det er det faktisk slet ikke.

Men hvorfor er det egentlig så godt?

Det øger barnets ordforråd! Når barnet i en samtale bruger nye ord, bliver ordene efterhånden en del af det aktive ordforråd. Dialogisk læsning kan bruges som udgangspunkt til gode samtaler, nærvær og samvær. Og det er super hyggeligt.

Men hvorfor er det vigtigt med et stort ordforråd?

Et stærkt og stort ordforråd er godt for mange ting. Det lille barn kan bedre gøre sig forståelig overfor voksne og børn i fx børnehaven og dermed føle sig anerkendt og set og få sine behov opfyldt. På den længere bane, viser forskning at børn med et stærkt ordforråd og sprog bliver bedre læsere - og det giver alt andet lige en lettere skolegang og måske endda et lettere voksenliv?  

Hvordan gør man?

Ideelt set læser/skimmer du bogen igennem først og ser om der er noget der skal forklares lidt i forvejen.

Tal om forsiden og om illustrationerne og lad barnet sætte ord på. Læs langsomt og giv dig tid til at forklare og tale om illustrationerne, og til at pege og til at besvare spørgsmål.

Peg gerne på tekst og læseretning eller ord, for at øge opmærksomhed på tekst og bogstaver.

Følg barnets nysgerrighed og gå gerne ud ad en tangent. Måske ender I med at tale om noget helt andet. Stil åbne spørgsmål, og vent på svar.

Tal gerne om farver, former og følelser og de små, fine detaljer i bogen.

Lav gerne små ritualer, der knytter sig til den enkelte bog fx at kysse, brøle, kilde, hoppe… hvad der lige falder for.

Støt og udvid sproget. Det er det at lege med sproget, og øve det, der er vigtigt. Udtale og sammensætning af ord, skal nok komme. Gentag evt. sætningen, så du viser, at du har forstået, og så barnet hører den korrekte sætning – uden at barnet føler sig irettesat.

Læsningen kan vare længe eller blot 1-2 min. Alt efter barnets opmærksomhed og behov. Måske kan bogen ikke læses fra ende til anden i første hug. Det er noget der skal øves stille og roligt.

Det at læse skal være naturligt og hyggeligt, og der skal være fokus på den gode oplevelse og læseglæde, så det at få læst er noget barnet glæder sig til, som et eller flere højdepunkter i løbet af en dag.

Merete Schäffer

Forlægger/ Mais + Co.