icon-account icon-glass
Fragt i Danmark 30 kr.

IPads og TV

Publiceret af Merete Schäffer

IPads og TV

Af Dorte Digens, Talehørekonsulent

Der er i de senere år kommet et kæmpestort udvalg af underholdning og spil til børn på de elektroniske medier. Der er spil til IPads og telefoner, og et næsten ubegrænset udvalg af film på diverse kanaler og platforme.

Børn har aldrig haft så stor mulighed for at høre bøger digitalt, se film, få oplæst ord i spil m.v.  De fleste børn bliver hurtigt fanget af farver, lyd og de belønningssystemerne der er indbygge i mange spil. De kan sidde, tilsyneladende dybt koncentrerede, i lang tid, og der er mange gode Apps og spil, som også har et læringsrettet og pædagogisk indhold.

Hvad er det så der er så enestående ved bøger, som ikke kan erstattes af de digitale medier?

Sprog, tænkning og senere læsning er meget tæt forbundet. Jo bedre sproget er, jo lettere er det at lære at læse og forstå, hvad man læser. Jo flere ord man kender i forvejen, jo flere nye ord lærer man. Jo bedre man forstår, hvordan en historie er opbygget, jo nemmere er det at få mening i det man læser.

Sproget udvikles i samspil og samtale med andre. Hvis man kigger på, hvad IPads kan tilbyde i forhold til samtale, er det tydeligt, hvor stor forskel der er på børnenes mulighed for udbytte.

I samspil med andre lærer du at skiftes til at sige noget og lytte til andre. Du lærer hvordan du indleder en samtale og øver brugen af kropssprog og ord. Du lærer også at stille spørgsmål og at trække på den viden og de erfaringer du har. Dette giver en selvtillid i kommunikationen, som rækker ud over den enkelte samtale. Alle disse ting trænes ikke ved at sidde med en IPad.

Når du læser for og med dit barn, har du mulighed for at forklare og gentage nye ord og begreber. Du kan tage udgangspunkt i dit barns interesse og bygge oven på den viden barnet har. Du kan sidde i øjenhøjde og nyde nærheden, mens I sidder og er fælles om en bog eller historie.

Man kan selvfølgelig også bruge IPad ‘en på samme måde, som man bruger en bog. Hvis man kigger på tingene i fælleskab og snakker om, hvad man ser, og hvad der sker, kan mange af de samme elementer inddrages, som når man læser sammen. Men elektronikken kan forføre både børn og voksne med flok grafik og smarte og hurtige løsninger. Optagetheden af, hvad der sker på skærmen giver ikke rum for at være opmærksom på mimik og få øjenkontakt på samme måde, som en god samtale, hvor man har fokus på den anden.

 

 

 


Ældre indlæg Nyere indlæg